Kuten edellisessä
postauksessa mainitsinkin, niin kävin lauantaina polkemassa Tour de Menlon.
Kyseessä oli siis kuntoajo eikä kilpailu. Varsinaista yhteislähtöä ei ollut,
vaan matkaan startattiin ripotellen. Ohjeistuksena oli annettu, että pisimmän
matkan ajajien kannattaisi aloittaa klo 8-9 välillä ja lyhyemmille matkoille
osallistuvien vasta yhdeksän jälkeen. Itse starttailin aikalailla kahdeksen
aikoihin, kun olin ensin hoitanu rekisteröinnin ja vessassa käynnin. Matkaa
hotelliltani tuolla starttipaikalle oli reilut 10 km, joten ihan hyvä
alkulämppä tuli tehtyä.
Osallistuin
pisimmälle eli 65 mailin (eli reilut 100 km) matkalle ja siinä oli noin 25
kilometrin välein taukopisteitä, joissa oli tarjolla vettä, urheilujuomaa,
banaania, myslipatukoita yms. Maalissa oli sitten BBQ, joka täällä jenkeissä
käytännössä tarkoittaa hodareita ja burgereita. Huollot oli hyvin järjesteetty
ja mielestäni tarjolla oli kaikkea tarvittavaa, en edes etukäteen ollut
tietoinen näistä huoltopisteistä, joten siinä mielessä nämä olivat todella
positiivinen yllätys! Koska kyseessä oli kuntoajo eikä kisa, niin pysähdyin
kaikille näistä taukopisteistä. Hintaan sisältyi myös t-paita, jonka tungin
sitten satulalaukkuuni ennen pyöräreitille lähtemistä. Jenkkityyliin suurin osa
osallistujista saapui paikalle autolla, joten he saivat sinne laitettua tuon
kisakrääsän talteen.
Itse pyöräreitiltä
ei mäkiä puuttunut ja reidet meni hapoille jo pariin kertaan ennen ensimmäistä
taukopistettä. Yhteensä nousumetrejä kertyi tuolta
matkalta yli 2 000 m. Kuten alla olevasta Garmin piirtämästä korkeuskäyrästä voi
havaita, oli matkan varrella useampi tiukka mäki ja näitä sitten kiivettiin
pienimmillä mahdollisilla vaihteilla ja siltikin oli aikamoista puserrusta
yrittää päästä eteenpäin. Kaikista tiukin mäki osui puolenvälin jälkeen ja se
näkyykin tuossa kuvassa terävänä ja korkeimmalle nousevana piikkinä. Kyseinen nousu oli jyrkkä ja pitkä
ja aina kun luuli että nousu vähitellen päättyi, niin se jatkuikin jossain
kulman takana. Alla olevasta kuvasta voi myös havaita, että nousuilla riitti pituutta, esimerkiksi tuo nousu noin 70 kilometrin kohdalta jatkui lähes 10 kilometriä... Reidet olivat todella hapoilla ja tuntui, että niistä loppui
voima mäkiä kiivetessä. Ensi talvena pitääkin siis tehdä entistä enemmän
kyykkyjä, jotta saisi reisiin lisää voimaa!
Korkeuskäyrää Tour de Menlolta |
Pitkän kiipeämisen
jälkeen olikin sitten tiedossa laskua, joka ei oikein kuulu vahvuuksini,
etenkin jos laskupätkä sisältää paljon mutkia ja käännöksiä. Aika lailla
takajarrukahvaa painellen laskeuduin tuon jyrkän mäen ja välillä kyllä jännitti
se laskeutuminen kun sen verran mutkaa tuli eteen. Pitäisi harjoitella enemmän
noita laskuja ja käännöksiä, tekniikkaa ja uskallusta se vain vaatii.
Periaatteessa pitäisi luottaa siihen, että kyllä se pyörä menee sinne minne
katsookin, mutta jotenkin pelkään tiukassa käännöksissa että pyörä lähtee alta.
Näin onkin kerran käynyt joitakin vuosia sitten. Poljin tavallisella pyörällä
ja käännyin asfalttitieltä vähän liian jyrkästi hieukkatielle ja pyörä
luiskahti pois alta. Onneks selvisin tästä pelkällä säikähdyksellä. Lisäksi
käännöksissä olisi hyvä nosta aina sisäkurvin jalka ylös, jottei poljin osuisi
vahingossakaan maahan ja että suurempi paino ulommalla puolella
tasapainoittaisi pyörää sen kallistuessa. Olen huomannut, että pystyn tekemään
paljon tiukempia käännöksiä kun tosiaan katson sinne minne haluan mennä (enkä
sinne missä en halua olla eli maassa). Silti kuitenkin kovassa vauhdissa
kääntyminen tuottaa itselleni aika paljon vaikeuksia, ehkä se tästä paranee
fillarikilsojen määrän kasvamisen myötä.
Täällä on kyllä
hienot reitit pyöräillä ja monesti pyörälenkillä mietinkin kuinka onnekas olen,
että saan treenata täällä kauniissa maisemissa ja hyvissä keleissä. Lisäksi on
kiva kun muita polkijoita näkyy paljon. Hienoja pyöriä näkyy paljon, monia triathlon-pyöriä
näkyy myös. Tandem-pyöriäkin näkyy aika paljon, vähintään yhteen sellaiseen
törmää jokaisella pyörälenkillä. Osalla tandem-polkijoista on jopa koordinoidut
asutkin, vähän tulee mieleen että kyseessä on pyöräilijäpariskuntien oma versio
samalaisista tuulipuvuista :) Kerran vastaan tuli myös sellainen cross
trainerin ja pyörän yhdistelmä, sellaista en ollut kyllä aiemmin nähnyt. Eli se
oli vähän niin kuin cross trainer, paitsi että alla oli pyörät. Alla on kuvakin tästä viritelmästä. Kerran myös
näin, että koko perhe oli saman pyörän päällä. Vanhemmat ajoivat tandemilla,
perään oli viritetty lapsen pyörä ja vielä päätteeksi pyörävaunu, jossa perheen
pienin matkusti.
Crosstrainer vai pyörä vai molemmat? (kuva täältä) |
Olen huomannut, että
kesän aikana on kehitystä tapahtunut pyöräillessä ja keskinopeudet ovat
nousseet. Keskinopeuksien nousu johtuu eniten siitä, että olen alkanut
polkemaan myös alamäissä, aiemmin usein lepäsin nämä pätkät, kun myöskin
pelkäsin vauhdin nousemista liian korkeaksi. Jyrkympiä ja haastavimpia alamäkiä
en kuitenkaan edelleenkään polje vaan keskityn turvalliseen laskeutumiseen.
Ylämäissä huomaan, että olen monia muita pyöräilijöitä vahvempi ja pystynkin
ohittamaan monia eli jaloista löytyy paukkuja kiipeämiseen ja lisäksi ei
ylämäissä harvoin tarvitsee pelätä vauhdin liian kovaksi kasvamista. Alamäissä
puolestaan moni menee ohi, joten vielä tässä olisi kehittämisen varaa vaikka
kehitystä on jonkin verran tapahtunut.
Vielä yksi
mainitsemisen arvoinen kehitysaskel on juomapullosta juominen ajamisen aikana.
Viime kesänä taisin vain kerran juoda pullosta ajon aikana ja nyt viime
viikkoina siitä on tullut jo aika lailla rutiinia tai sellaista, etten sitä
enää niin jännitä. Aikaisemmin yleensä join jos jouduin pysähtymään esimerkiksi
liikevaloihin ja välillä pysähdyin myös varta vasten juomaan. Viime vuoden Tour
de Helsingin poljin juomareppu selässä, kun tuo pullosta juominen tuntui niin
hankalalta. Nyt kun viimein pystyn juomaan pullosta ajon aikana, niin pystyn
juomaan useammin, kun aiemmin saattoi kulua pitkäkin väli pysähtymisien
välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti