Vähän
taukoa ollut blogin kirjoittamisessa ja syy tälle on, etteivät treenit ole
oikein kulkeneet Vuosaarijuoksun jälkeen. Palautuminen siitä on ollut tahmaista
ja ehkä vähän ylirasituksen puolelle on tullut mentyä. Nyt olen koittanut
kaivaa itseäni kuopasta ylöspäin, jotta olisi mahdollista vielä lähteä hakemaan
aikaparannusta ensi kuun Amsterdamin maratonilla. Kun on tottunut tekemään
paljon määrää, vaatii aika paljon itsekuria olla menemättä lenkille ja antaa
kropalle lepoa. Etenkin kun kelit ovat vielä olleet hyvät, niin ne ovat
houkutelleet lähtemään ulos. Täysin liikkumatta en ole kuitenkaan ollut,
työmatkat olen edelleen fillaroinut ja jotakin on tullut urheiltua, kuten parit
futispelit, muutamat lenkit, pari uintia ja pari salikertaa. Määrä on kuitenkin
paljon vähemmän mihin olen tottunut. Vuosaarijuoksun jälkeisellä viikolla pidin
4 lepopäivää ja sunnuntaina sitten turhauduin ja kävin juoksemassa pitkästä
aikaa pitkän lenkin oikeasti alhaisilla sykkeillä. Juoksu tuntui hyvältä ja
helpolta, oli ihanaa juosta helppoa vauhtia auringonpaisteesta nauttien. Koska
lenkki tuntui kulkevan niin hyvin, niin ajattelin olevani taas jo iskussa
palaamaan takaisin treenirutiineihini. Maanantain aloitin reippaasti käymällä
tekemällä 45 minuutin salitreenin työpaikan salilla. Töistä fillaroin pelaamaan
futista 1,5 tunniksi. Jo ennen kuin olin saanut nappikset jalkaan, tuntui ettei
kroppa ole ihan iskussa ja koitin sitten ottaa kauden viimeisen futispelin aika
iisisti. Välillä tuli kuitenkin otettua kovempia spurtteja. Illalla nukkumaan
mennessä tunsin, ettei kroppa todellaan ole palautuneessa tilassa. Sinänsä
väsytti, mutta uni ei tullut ja sydän tuntui tykyttelevältä. Univaikeuksia oli
ollut jo edellisellä viikolla, mutta tuota tykyttelyä ei ollut vielä ollut.
Mitään uusia oireita nämä eivät itselleni olleet, vaan on niitä joskus
aikaisemminkin ollut. Lepo ja kevennetyt treenit ovat auttaneet tällöin. Kun
intoa on liikaa, niin helposti homma lähtee vähän lapasesta ja levon merkitys
unohtuu. Maanantain jälkeen pidin useamman lepopäivän, vaikka mieli olisi
tehnyt laittaa lenkkarit jalkaan ja lähteä ovesta ulos juoksemaan aurinkoiseen
keliin.
|
Näillä keleillä kelpaisi ulkoilla |
Kun
on tottunut liikkumaan, niin tuntuu yllättävän vaikealta vain levätä. Jotenkin
vaikka tietää levon olevan hyväksi, niin silti omatunto kolkuttaa ja tulee
vähän saamaton olo. Aurinkoisten kelien aikaan myös mieli haikailee jatkuvasti
ulos raikkaaseen ilmaan. Olen kuitenkin koittanut nyt jotenkin hyödyntää tämän
lepoajan, kävin pitkästä aikaa hieronnassa ja olen koittanut lukea enemmän.
Myös käyttöpyöräni korjaamisen parissa olen viettänyt aikaa. Viime viikolla
yhtenä aamuna töihin polkiessa meni takakumi. Vaihdoin illalla uuden sisäkumin,
mutta jo heti seuraavana päivänä takarengas oli taas tyhjä. Huomasin, että
ulkorengas alkoi olla niin vanha ja hapertunut, ettei mikään ihme että
sisäkumit paukkuivat. Ei muuta kuin pyöräkauppaan ostoksille. Ensimmäisestä
kaupasta ei sopivaa rengasta löytynyt, mutta ostin kuitenkin parit sisäkumit
sekä uudet jarrupalat, kun entisissä takajarruissa ei oikein ollut juuri mitään
jäljellä. Ajattelin, että opettelenpa nyt sitten samalla jarrupalojen vaihdon.
Tekemällä oppii vai miten se nyt on. Toisestakaan pyöräkaupasta ei rengasta
meinannut alkuun löytyä, kuulemma seuraavalla viikolla olisi tullut lisää
renkaita. Jostain myyjä kuitenkin keksi tarjota mulle renkaaksi sellaisen
version, joka kestää nastojakin, hintaa toki oli vähän enemmän. Halusin pyörän
kuntoon mahdollisimman pian, niin tuolla renkaalla sitten mentiin.
|
Vähän lukemista |
|
Maantiepyörä sai uudet juomapullotelineet, nyt on samaa paria |
Viikonloppuna
tuli havaittua, ettei musta taida ihan pyörämekaanikkoa tulla. Välillä meinasin
heivata työkalut ikkunasta alas, kun en saanut vain osia pelittämään
haluamallani tavalla. Renkaan ja sisäkumin vaihto on sinänsä perushommaa ja
siinä tiedänkin mitä tehdä, vaikken kauhean nopea olekaan. Uutta rengasta en
tosin alkuun meinannut saada vanteelle millään, ja jouduin sen kanssa vähän
pusertamaan. Takajarrupalat näyttivät simppeliltä ja myös katsoin jonkun
youtube-videon jarrupaloista ennen vaihtohommaan ryhtymistä. Toisen puolen sain
helposti paikoilleen, mutta toinen puoli olikin sitten ongelmallisempi. Kaikki
osat eivät millään mahtuneet siihen jarrupalan paikkaan, ja aloin pohtimaan
että onkohan kaikki ne rinkulat tarpeellisia ja päätin fiksuna tyttönä yhden
tiputtaa pois ja heti oli homma paljon helpompaa. Jarrupalat olivat suurin
piirtein paikoillaan, tosin vähän turhankin hyvin, kun takarengasta ei saanut
enää pyöritettyä. Kun jarrupaloissa itsessään ei tuntunut olevan enää
operoitavaa, niin siirryin käsittelemän jarruvaijeria. Vuoroin löysäilin ja
kiristelin sitä sekä ohjaustangosta että jarrupalojen luota. Tätä prosessia
jatkoin aika pitkään, en edes halua tietää kuinka kauan.. Lopulta takarengas
tuntui vähän liikkuvan paremmin, mutta silti toinen jarru osui aika pahasti
vanteeseen.
Tässä vaiheessa totesin,
ettei tästä tule mitään ja luovutin sen päivän osalta. Seuraavana päivänä
palasin intoa puhkuen takaisin työmaalle ja säätöoperaation lopputuloksena sain
pyörän sellaisen kuntoon, että sillä pystyi ajamaan, mitä nyt toinen puoli
jarruista edelleen vähän osui vanteeseen. Kiva lisäominaisuus etenkin kun
polkee ylämäkeen. Onneksi näin ei tarvinnut kulkea kuin pari päivää ja sitten
sain vähän ulkopuolista apua jarrujen säätöön. Opin myös, että kyllä niillä
kaikilla mukana tulleilla osilla on jokin rooli eli poisjättämäni rinkula löysi
paikkansa. Vielä muutama vuosi sitten mielessäni ei olisi edes käynyt, että
tekisin näitä hommia itse, vaan olisin vain kiikuttanut pyörän pyöräliikkeeseen
huollettavaksi. Maantiepyörän hankkimisen myötä on tullut opeteltua tekemään
vähän enemmän pyöränhuoltoa itse. Opittavaa tosin riittää vielä paljon, mutta
on tämäkin alku :)
|
Syödäkin pitää välillä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti