torstai 1. elokuuta 2013

Asics Gel-DS Trainer 18


Kesän alussa hankin uudet juoksukengät ja tällä kertaa päädyin ostamaan Asicsen Gel-Ds trainerit. Tykkäsin todella paljon edellisestä mallista ja niillä tulikin juostua viime kesän kaikki ennätysajat, joten odotukset olivat korkealla näiden kenkien suhteen. Vanhat DS trainerit (Asics Gel-DS trainer 17) ovat enää vain salikäytössä ja hyötyliikunnassa. Vaikka kengät näyttävät päällisin puolin ehjiltä, ei niistä oikein ole enää juoksukäyttöön. Kun juoksukengät alkavat käydä vanhoiksi minulle, niin ne alkavat aiheuttaa rakkoja jalkoihin. Harvemmin pystyn siis juoksemaan kenkiä täysin "puhki".

DS trainerien lisäksi minulla on täällä jenkeissä ollut käytössä myös Asicsen Gel-Noosa Tri 7-kengät, joihin olen ollut todella tyytyväinen! Kengät ovat kevyet ja ne ovat sopineet kohtalaisen kapeille jaloilleni. Näillä tuli myös juostua uusi maraton ennätys! Tällä hetkellä näillä on kilometreja alla reilut 650 km ja edelleen tuntuvat juostessa hyviltä ja rullaavilta. Koska olen ollut näihin kenkiin niin tyytyväinen, niin päädyin tilamaan seuraavan version näistä kengistä (eli Asics Gel-Noosa Tri 8) ja minun pitäisi saada ne ensi viikon alussa. Näistä kirjoittelen sitten myöhemmin vähän arvostelua. Kenkien hankkimista on täälläpäin suosinut myöskin halvat hinnat, olen nyt yhteensä kolmet juoksukengät täällä hankinnut ja kaikki olen saanut alle 100 eurolla. Suomessa jos urheilukaupasta hankkii vastaavat kengät, lähentelevät hinnat 200 euroa, joka on mielestäni ihan liikaa juoksukengistä, etenkin kun niitä kuluu useammat parit vuodessa.
 
Asics Gel-Ds Trainer 17
Mutta itse asiaan eli uusien DS trainerien arvosteluun. Näillä olen nyt juossut noin 100 kilometriä ja edelleenkään en ole saanut näillä kunnon juoksutuntumaa. Askellus tuntuu jotenkin laiskalta ja läpsyvältä. Kenkä on todella jäykkä verrattuna edeltäjäänsä ja askel ei tunnu rullaavalta näillä. Ensimmäisen lenkin jälkeen elättelin vielä toivoa, että kengät pehmentyisivät seuraavien lenkkien aikana, mutta olen nyt vähitellen tullut siihen tulokseen, että näin tuskin tulee käymään. Kengän istuvuus on sinänsä hyvä, mutta heti liikkeelle lähtiessä jäykkyys tulee esiin. Nämä kengät soveltuvat lähinnä lyhyehköjen pk-lenkkien tekoon. Pitkille tai vauhtilenkeille en näitä laittaisi. Näiden kenkien suhteen kyllä olin pettynyt, etenkin kun odotukseni olivat korkealla.
Asics Gel-Ds Trainer 18
Tästä pettymyksestä huolimatta Asicsen kenkiä tulen kuitenkin vielä jatkossa käyttämään, sillä en ole uskaltanut oikein muita merkkejä kokeilla. Jalkani ovat aika rakkoherkät ja olen todennut, että Asicsen kengät ovat sopineet itselleni hyvin. Kerran erehdyin ostamaan Niken kengät, kun niitä joskus niin paljon hehkutettiin, ja ne eivät sitten millään sopineet jaloilleni. Rakkoja tuli paljon ja askel ei vaan rullannut. Näillä juoksin yhteensä jotain 150 kilometrin luokkaa, kunnes tulin siihen tulokseen, että ne eivät sovi juoksemiseen.  Joitakin vuosia juoksin lähinnä Karhun kengillä, mutta en tykännyt enää uusista malleista (=aiheuttivat rakkoja), joten siirryin täysin takaisin Asicsen kenkiin. Kiinnostusta olisi kokeilla erityisesti Mizunon, Sauconyn ja New Balancen kenkiä, mutta toistaiseksi en ole näitä päätynyt hankkimaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti