tiistai 1. syyskuuta 2015

Tuplakisaviikonloppu: Midnight Run ja Tour de Helsinki

Viime vuonna tein melkein vastaavan kombon, eli lauantai-iltana ensin kova kymppi Midnight Runissa ja sunnuntaina pitkä fillarilenkki, kun ajeltiin kaveriporukassa oma varjo-TDH eli Tour de Helsingin lenkki toiseen suuntaan. Tänä vuonna olin sitten myös osallistujana tuolla TDH:lla.
Midnight Run -paita & ranneke ja TDH:n kisanumero
Lauantaina kävin päivällä vetämässä kevyen uinnin uimastadikalla ja vähän herättelemässä kroppaa illan kisaa varten. Yleensä nuo iltakisat eivät oikein ole optimeja itselleni, aamupäivän lähdöt ovat parempia. Meillä oli työporukan kanssa tänäkin vuonna saunatila varattuna Senaatintorin vierestä, jonne suuntasin sitten hyvissä ajoin valmistautumaan kisaan yhdessä työkavereiden kanssa. Olin lupautunut vetämään lämmittelylenkin, joten puoli yhdeksän aikaan suuntasimme parin kilometrin lämmittelylenkille. Tämän päätteeksi vedin vielä vähän kovemmat avaavat vedot yhdessä yhden työkaverin kanssa ja sitten olikin aika etsiytyä omaan lähtökarsinaa. Porukkaa oli kerääntynyt paljon Senaatintorille ja tunnelma oli hyvä. Lähtöä odotellessa alkoi jo vähän jännittää juoksu, sillä en oikein yhtään tiennyt kuinka lähtisi kulkemaan, sillä olen kesän aikana juossut vain 1-2 lenkkiä viikossa ja kovia juoksuja ei ole tullut käytännössä yhtään tai no ehkä yksi Heltri Cupin Rykäsyssä. Tiistaina olin vielä käynyt pitkän tauon jälkeen Malminkartanonolla juoksemassa mäkivetoja ja hankkimassa kunnon reisijumin. Jalat tuntuivat vielä lauantainakin vähän raskailta, mutta olin loppuviikon koittanut ottaa aika kevyesti ja perjantaina pidin ihan lepopäivänkin.
Velodromilla kisanumeron hakureissulla
 Etukäteen pohdin, että voisin yrittää lähteä juoksemaan 4:15 min/km -vauhtia. Se vaikutti aika realistiselta vauhdilta, jos osuisi hyvä juoksupäivä. Kun startti lähti, niin koitin ottaa ekan kilometrin iisisti, kun siinä noustiin heti alkuun Tähtitorninmäelle. Ensimmäinen kilometri meni aikaan 4:10 eli nousun huomioon ottaen ihan reipas alku, muttei mikään liian kova. Seuraavat pari kilometriä menivät alle 4 min/km -vauhtia ja tässä vaiheessa alkoi vähän huolestuttaa, että menenköhän vähän turhan kovaa vauhtia. Sykekin huiteli yli 180:n, joka on itselleni aika korkea. Jalat tuntuivat hyviltä ja hengityskin tuntui kulkevan, päätin kuitenkin vähän himmata, sillä pelkäsin hyytymistä. Seuraavat kilometrit menivät vähän hitaampaa, mutta silti tavoitevauhtia kovempaa. Katajanokan suunnilla vauhti alkoi lähestyä tuota etukäteen miettimääni vauhtia. Sykelukemat olivat edelleen yli 180. Katajanokan kohdilla alkoi tuntua jo varmalta, että uusi ennätysaika olisi tulossa, kunhan pitäisi saman vauhdin yllä tai varaa olisi vähän hiljentääkin.

Midnight Runin kisakeskus Senaatintorilla
Juoksemaan mahtui hyvin oikeastaan ekan kilometrin jälkeen ja kannustusta oli tarjolla mukavasti pitkin reittiä. Tykkäsin myös eri valo- ja musiikkipisteistä reitillä. Viimeisellä kilometrillä kiristin vähän vauhtia, kun aloin luottaa siihen, ettei voisi enää niin hyytyä ennen maalia. Maali oli Tuomiokirkon portaiden juurella ja oli hienoa juosta maalisuoraa pitkin siinä tietäen, että juoksu oli kulkenut hyvin ja uusi enkka oli tulossa! Ajaksi tuli 41.30, joka on noin 40 sekuntia parempi kuin edellinen ennätykseni. Sijoitukseni oli kaikista naisista 11/5926 ja naisten yleisessä sarjassa 5/2992. Ei nyt ihan palkintosijoista taisteltu, mutta nopeimpien juoksijoiden joukossa tuli maaliin juostua :)
Starttiryhmää
Juoksun jälkeen oli vielä jälkipuinnit työkavereiden kanssa saunatilassa ja puolenyön aikaan suuntasin kotiin lepäämään ennen sunnuntain pyöräilyä. Yö oli vähän levoton, kun kroppa kävi vähän kierroksilla kovan juoksun jälkeen. Pyöräilyn suhteen en ottanut mitään aikatavoitteita, vaan tavoitteena oli lähinnä ajaa se läpi vähän normaalia lenkkivauhtia reippaammin ja selvitä ilman kolareita. Koska tiesin, että Tour de Helsinki on vähän kolarialtis kisa, en ollut vielä vaihtanut Vectoreita triathlonpyörästä maantiepyörään enkä myöskään ottanut uutta Garminin pyöränmittaria matkaan, ihan vain varmuuden vuoksi. Muistossa oli vielä kolmen vuoden takaiset kokemukset kyseisestä kisasta, silloin olin tosin vasta aloittelija maantiepyöräilyssä.
Juuri ennen starttia
 Ajoin kotoa suoraan lähtöpaikalle ja porukkaa oli jo hyvin kerääntynyt sinne. Lähtö oli aika hidas ja saattoajo oli todella hidasta, oli välillä melkein vaikeaa pysyä pystyssä, kun ajettiin niin hitaasti. Saattoajon aikana bongasin yhden kaverini, jonka kanssa päätettiin ajaa kaksin koko lenkki ja pysähtyä joka huoltopisteelle. Saattoajo tuntui olevan tällä kertaa kohtalaisen siistiä, ei mitään älyttömiä suhauksia laidasta laitaan yms. Vapaa-ajon alkaessa päästiin aika kivasti kaksin ajelemaan kaverini kanssa ja alun pahimmat huonokuntoiset tiepätkät menivät ihan hyvin, kun ei tarvinnut ryhmässä jännittää, että meneekö joku edellä ajava nurin. Välillä peräämme jäi joitakin ohitettuja kuskeja peesaamaan.

Maali
Ennen ensimmäistä taukopaikkaa näimme sitten sen pahimman kolaripaikan ja se kyllä pysäytti. Monta ajajaa oli maassa ja verissäpäin, ambulansseja ei vielä tässä vaiheessa näkynyt. Näin myös sen naisen, joka oli medihelillä kiidätetty myöhemmin hoitoon. Pysähdyimme ensimmäiselle taukopaikalle ja nautimme sen antimista. Ja sitten ei muuta kuin takaisin satulan päälle. Samassa yhteydessä ohi meni iso ryhmä (26 ryhmä), pari muuta isoa ryhmää (28 ja 29 ryhmät) olivat menneet ohi taukomme aikana. Melkoista vauhtia nuo ryhmät pitivät, sillä olimme vapaa-ajon aikana ajaneet yli 30 km/h -vauhdilla.
Maalissa
26 -vauhtiryhmän perällä totesimme, ettemme jää siihen roikkumaan. Touhu näytti aika sekavalta, jengi suhaili laidasta laitaan. Vierekkäin ajoi 3-4 henkeä. Sopivan paikan tullen lähdimme ohittamaan tätä ryhmää, joka oli yli 100 metrin pituinen letka. Samalla myös joku autokin lähti ohittamaan tuota sakkia. Ohittaessa tätä ryhmää yksi mies kaatui 10 metriä kaverini edellä. Takaapäin katsoessa näytti, ettei mies ollut ainakaan osunut kehenkään ja tiekin näytti olevan hyväkuntoinen suora tie. Kai hän oli tehnyt jonkun ohjausvirheen tai pullon kanssa säätänyt jotain. Tämä mies nousi nopeasti istumaan, vaikutti ettei hän ainakaan vakavasti itseään satuttanut. Tuon nähtyäni olin entistä tyytyväisempi päätöksen olla ajamatta noissa jättiryhmissä. Tänä vuonna olen käynyt ajamassa pari muutakin pyöräkisaa, Keravan kevätpolkaisun ja Vuelta Vantaan, ja niissä meininki on ihan eri luokkaa ja niissä on mielestäni miellyttävä ajaa ja varmasti jatkossakin aion niihin osallistua. Tour de Helsingillä oli vain ihan liian paljon porukkaa ja ihan liian isoja ryhmiä sekä kokemattomia ajajia niissä.

Toisen taukopaikan päätimme skipata, sillä tällöin pääsimme kätevästi 28 ryhmän edelle. Peesiin tuli aina välillä satunnaisia polkijoita hetkeksi roikkumaan. Yhdessä vaiheessa keräsimme peräämme 10-15 henkeä, tyytyväisinä näyttivät siellä perässä roikkuvan. 80 kilsan jälkeen alkoi sitten satamaan ensimmäisen kerran ja tässä vaiheessa tuo peesiporukka tiputtautui pois. Sateessa ajoa on tullut tänä vuonna sen verran harrastettua, ettei se niin enää pelota, ainoastaan ärsyttää vain kastua taivaalta satavasta vedestä ja renkaiden heittämästä kurasta. Myös lämpötilakin laski tässä. Kengät kastuivat saman tien. Ukkonenkin tuntui olevan melkein pään päällä, no onneksi tuon alun sai sentään polkea auringonpaisteessa.

Kisaselfie
Kolmannelle taukopaikalle sitten jälleen pysähdyimme. Ja siellä oli innokkaita lapsia kannujen kanssa tuomassa vettä ja urheilujuomaa polkijoille :) Muutenkin järjestäjäpuolella oli hyvä meininki, huoltopisteet toimivat hyvin ja reittiohjaus oli myös toimivaa. Kannustajia oli reitin varrella myös paljon, paljon enemmän kuin kolme vuotta sitten. Vesisateessakin monet olivat jääneet kannustamaan! Neljän taukopaikka tuli nopeasti vastaan ja siellä taas teimme pysähdyksen ja nautimme sen antimista. Loppua kohden sade tuntui vaan yltyvän ja vaatteet olivat litimärät. Voimia ja energiaa tuntui olevan hyvin jäljellä, ajelin vapaa-ajon osuuden 150-160 sykkeillä ja keskinopeus meillä oli yli 30 km/h. Oli positiivista huomata, että hyvällä neste- ja energiatankkauksella jaksoin painaa pitkää matkaa kohtalaisella intensiteetillä ilman väsymyksen tunnetta. Lopussa ohittelimme paljon väsyneitä polkijoita, myös autoliikennettä oli viimeisellä vajaalla 15 kilometrillä todella paljon ja yksi rekka ohitti ihan iholta kiinni meidät vaikka siinä kohdin ajoimme peräkanaa. Kuski oli tosin töötti pohjassa siellä jo pidemmän matkaa tullut ja jatkoi samaa linjaa edempänä.
Tour de Helsingin lähtöpaikoilla
Velodromille tullessa meitä varoiteltiin, että sateesta johtuen se velodromi on liukas ja tähän kerääntyi sitten porukkaa pohtimaan, että miten pääsee alas sinne velodromille. Yksi mies otti jopa pyöräilykengät pois jalasta ja lähti sukkasilteen taluttamaan pyörää. Itsekin vähän jahkailin, että miten tästä oikein pääsee. Lopulta päätin hypätä pyörän satulaan ja mennä pyörän päällä alas ja se olikin toimiva ratkaisu. Maalissa alkoi sitten sataa rakeita ja päätin jättää välistä maalissa tarjotun aterian. Suuntasin sitten jonottamaan, että pääsisi pois velodromilta. Jonkin aikaa piti siinä raesateessa seisoskella, ennen kuin jono veti sen verran, että pääsin uloskäynnille. Maalialueella näkyi aika paljon laastaroitua porukkaa. Vaikka nuo kaatumiset nyt kuuluvat pyöräilyyn, niin on se silti ikävää, että kuntoajoissa sattuu pahoja haavereita, kun porukka ei kuitenkaan mistään palkintosijoista taistele.

Kokonaisuudessaan Tour de Helsinki oli mukava ajaa kaksistaan kaverin kanssa ns. retkeilymeiningillä. Oli hienoa, kun ei risteyksissä tarvinnut väistellä autoja, vaan liikenteenohjaajat pitivät kulkureitit meille avoimina. Kannustajille myös iso peukku!
Polkemassa ja näyttää, että tässä vaiheessa vähäh hapottaa :D  (kuva täältä)